Pages

22 December 2009

NASI LEMAK vs SALAD

Masuk ari ni dah dekat 2 bulan koi meninggalkan hobi koi yang amat koi cintai iaitu membaca buku dan dah 2 bulan lebih koi tak menjejakkan kaki koi kekedai buku kegemaran koi te... Popular, MBH,Kinokunia dll.

Bukan kerana koi nak tinggalkan hobi koi te , keknya masa ni jadual harian koi ada perubahan. Selain daripada tugas-tugas rasmi koi sebagai pemantau rumahtangga 24 jam, koi turut membantu bisnes mok ngan adik koi didepan rumoh.....

Nak kata warung bukan warung , nok kata gerai bukan gerai , nok kata restoran lagilah dok nya... Koi kenan menyebutnya 'cafe' . Cafe yang berkonsepkan suasana dalam kebun...
Sebabnya meja tempat makan pelanggan diletokkan dibawah pokok buluh dan pokok mempelam, hah santai gituuuu......

Productnya makanan utama rakyat Malaysia , nasi lemak dan roti canai ditambah dengan minumannya teh tarik!!!!!


Dari segi kesihatan memanglah tidak molek tiap-tiap ari makan nasi lemak dan roti canai tapi mende tu jek lah yang kome jual, Rata-rata pelanggan yang datang 70% orang yang sama setiap hari, selebihnya pelanggan baru bersilih ganti.
Terpikir dalam ati koi, deme ni tak jemu ke makan makanan yang sama setiap ari.

Koi membayangkan dalam minda koi, mengkala nak jaga kesihatan koi tak endok jual nasi lemak. Koi membayangkan kalo koi buka kedai jual salad sayur-sayuran dengan sandwich, rasanya tak jenguk dek orang cafe kome ni....

Keknya nak gonekan kita lebih utamakan nafsu makan daripada menjaga kesihatan. Kebanyakkan daripada kita lebih mementingkan rasa enak dalam makanan yang kita makan daripada memikirkan apakah zat atau khasiat yang terdapat dalam makanan kita itu.


Baru-baru ni Menteri PDNKK Dato' Sri Ismail Sabri telah melancarkan kempen mengurangkan penggunaan gula dalam makanan dan minuman(1 PENGGUNA 1SUARA) Satu langkah yang baik daripada kerajaan, untuk memberi kesedaran kepada rakyat Malaysia supaya menjaga kesihatan dan seterusnya mencegah daripada penyakit kronik seperti diabetes dan darah tinggi.

Walaupun telah ramai menyedarinya tapi masih ada lagi golongan masyarakat yang masih tak berapa cakna dengan pekara ini.

Apa pun kempen yang telah dibuat oleh pihak kerajaan untuk kesejahteraan rakyat, tapi yang nak menjayakan sesuatu kempen itu ialah diri kita sendiri..... Kita harus sedar pekara ini.....
Jika kita tidak ambil peduli , yang rugi diri kita sendiri , bagaimana suatu hari nanti negara kita dipenuhi dengan rakyat yang dipotong kaki akibat diabetes?....Renung-renungkanlah.
Setiap dari kita harus ada kesedaran "Mencegah lebih baik daripada mengubati"


Sepatutnya koi tak bincangkan perkara ni sebab koi pun terlibat dalam bisnes nasi lemak, tapi atas sebab kesedaran sendiri, pandai-pandailah menjaga makan , lepas makan makanan yang tinggi kabohidratnya bakarlah ia supaya lemak bertukar menjadi tenaga... barulah kesihatan boleh menten. Kepada rodong-rodong dan pelanggan koi yang dihormati terima kasih atas sokongan aokme selama ini.........


Drp 9w2rby 7 3

03 December 2009

BERAMBI DI LEBUH......

Berambi dilebuh te maknanya berhati hati dijalan raya. Perkataan itulah yang sokmo koi gunakan kepada anok anok suami sedara mara yang nok pegi mengkoner(kemana) je lah asalkan melalui jalan raya. Begitu jugalah jika koi berQSO dengan rakan ham yang sedang bermobil walau dimana saja mereka berada atau sedang bermobil mobilan dilebuh.

Tambahan pulok sekarang ni musim cuti sekoloh, jadi mok ayoh kebiasaannya akan membawa anok dan keluarga pergi bercuti atau makan angin. Jadi pastikan sentiasa berambi dilebuh demi kesejahteraan keluarga tercinta.

Kemalangan dilebuh yang paling banyok meragut nyawa rakyat Malaysia. Jika diri kita sentiasa beringat dan berwaspada insyaALLAH kemalangan boleh dielakkan disamping sentiasa berdoa kepada ALLAH untuk keselamatan kita semua.

Kepada rodong rodong koi seme nya , selalu ingat ye!! mengkala nok kone te , berambi lah dilebuh.






sampai jumpa lagi...
9w2rby 73

12 November 2009

ROTI CANAI JADI TETEPEK

Sejak beberapa minggu kebelakangan ini koi terlibat dalam perniagaan makanan walaupun kecil kecilan keknya letih juga weh!

Sebenornya bukan koi buka restoran koi cuma nolong adik koi 9w2ybc buka gerai jual nasi lemak dan roti canai kat tepi jalan depan rumoh mok kome.
Kedai mula beroperasi seawal pukul 6.30 am. Biasanya pukul 10.30 am atau paling lewat pukul 11 .30 am semua makanan habis dijual.

Memandangkan pelanggan bertambah ramai pada setiap hari jadinya koi kena nolong dia tiap tiap hari kecuali hari Jumaat kome tak meniaga.

Dah nak menjadi rezeki .... nasi lemak dan roti canai kome menepati citarasa ramai pelanggan. Pelanggan yang ni kebanyakannya daripada kawasan sekitar, ada juga 'walk in custome'...

Bila dah ramai te karang,kome pun sibuk melayan kehendak pelanggan , ada yang minum dan makan disitu ada juga yang tapau bawa balik, maklumlahkan!! "kastemer is olwe rait"

Bila teringat balik kerenah pelanggan masa mereka datang kegerai kome , ni yang koi teruja nak nulis n3 ni.
Ada pelanggan yang kurang sabar, ada yang cepat merajuk ada yang sporting, ada juga yang lucu.
Ada sorang pelanggan te, dia nk makan roti canai, dia kata "Koi nok tetepek" mujorlah koi cepat dapat tangkap mende yang dia maksudkan 'tetepek' te..... Ada juga yang gelor lempeng. Hmmmm.. bebage weh!!

Walau benggoner lah kerenah pelanggan ni tapi kome tetap tersenyum melayan demer. Bagi diri koi pulok koi selalu beranggapan gini... mengkala nak dapat pelanggan yng baik peniaga kena lah jadi peniaga yang baik juga baru ngam!

Satu lagi yang pentingnya peniaga terutama peniaga kedai makan , janganlah meletakkan harga makanan sesuka hati, nampak je kedai dah ramai pelanggan mulalah nak menaikkan harga, itu satu perkara yang patut kita elakkan. (1 PENGGUNA 1 SUARA)

Gitu juga dalam masa kita berkerja, apaapa kerjalah. Mengkala buat kerja biarlah dengan hati yang ikhlas, sabar, suka hati dan rasa senang barulah apa saja yang dibuat akan menjadi mudah dan senang, kerja berat menjadi ringan. Itu yang selalu koi ingatkan kepada diri koi keluarga koi dan anakanak koi juga.

Keknya mengkala buat kerja dengan rusuh, muka berkerut, marah, bibir muncong sampai boleh dibuat tempat menggantung baju, alamatlah kerja yang dibuat akan menjadi susoh.
Macamana berkerutnya muka aok te , ha gitulah berkerutnya kerja yang dibuat, mungkin terus tak menjadi.

Ini memang betul, diambil daripada pengalaman koi sendiri. Kalo buat sesuatu kerja dengan rasa menyampoh memeng kerja yang dibuat tak menjadi atau kalo jadi pun tak sempurna.


Fikirkanlah renungkanlah, ambil iktibar , teladan dan pengalaman serta terjemahkan jadi motivasi diri sendiri(untuk anakanak koi)

Ceria ceriakan hidup sebab hidup didunia ini tidak lama..........




9w2rby 73

10 November 2009

Dapat cucu lagi


Alhamdulillah pada 2. 11. 2009 pukul 3.18 pm , lahirlah seorang bayi lelaki harmonik kedua kepada 9w2 aza dan 9w2 rzs. Cucu keempat kepada 9w2 rby.

Nampaknya bertambah lagi bilangan ahli keluarga kome!!! Kehadirannya menambahkan lagi kegembiraan kome sekeluarga kome.

Walaupun agak lewat koi ngeposkan berita ni tapi tak pe lah!! ari te tak dan...
Kelihatan dari kiri 9w2 ybc (adik rby) 9w2rby yang pegang baby dan 9w2 waa (adik rby).
Kat atas katil tu ibu baby 9w2 rzs xyl kepada 9w(m)2 aza.
9w2rby. 73

05 November 2009

Melihat Aura Secara Percuma

AURA Ramai orang sebut perkataan aura tapi ape ke bende nye aura te? Bagi orang kampung macam koi ni tentulah asing bunyinya apatah lagi tahu makna aura te....

Kalau tak silap koi perkataan aura ni mula popular dikalangan masyarakat kita pada awal tahun 2000. Masa tu dah ada buku yang menceritakan atau menerangkan berkenaan aura.

Selain daripada itu ada pula syarikat atau pembuat alat kosmetik yang bubuh (letak)nama kosmetik mereka dengan nama aura.... Tak lama lepas ada pulok penapis air yang bernama aura. terbaru ni koi terserempok pulok dengan syarikat minyak wangi yang bubuh nama aura jugek. Lepas ni ada orang bubuh nama anak mereka dengan nama aura agoknya. Ye lah tak pade hae nak bubuh dimana pun , bukan nya bende tk elok, benda molek....

Pendekkan cerita salah satu buku yang pernah koi baca ada citer tentang aura ni, malah menurut penulis buku ni , aura ni bloeh dilihat dan dia menunjukkan caracara bagaimana jika kita nak nengok aura kita sendiri....Tanpa mengeluarkan duit sesen pun.

Menurut buku yang koi baca te , aura ialah tujuh lapisan warna yang mengitari tubuh setiap orang, selagi namanya maknusia. Dulu susah nak percaya bila orang citer tentang aura sebab kita tak nampak, tapi ingat!! bukan semua benda yang kita tak nampak tu tak ada. Banyak benda yang kita tak nampak tapi ada!! Contohnya ...Angin.

Mengkala nak senang nengok aura pegi je kekedai jual crystal yang ada kamera khas yang boleh ambil gambar kita dan boleh nampak aura sekali dalam gambar te. Tapi harganya agak mahal kerana sekali shot RM150 (lebih baik simpan duit te buat beli keperluan.......1 PENGGUNA 1 SUARA)

Yang koi kata boleh nengok aura secara percuma tu gini caranya, semoleknya dinding rumah kita tu bercat warna putih , dinding batu. Dapatkan cermin muka yang besar kalau boleh boleh nampak satu badan tapi kalo tak ada nampok separuh badan pun boleh juga. Letakkan cermin tu tengka (jarak) 5-6 kaki drp badan kita. Kita ngadap cermin te dgn berlatar belakangkan dinding yang bercat putih tadi.

Kalo betoi semenya aokme akan dapat nengok muka aok dalam cermin dan kawasan sekitarnya, ha.. sebab te nak kan cermin besar, bukan yang nampok biji mata je.
Seloknya buat sorang diri je, lepas mandi dah solat dah sarapan dah siap nak pegi kerja bagi yang berkerja maknanya dalam smart dan mood yang okey, alright.
Satu lagi lampu jangan warna kuning. Cahaya daripada lampu kalimantang adalah yang terbaik.

Sekarang berdiri depan cermin tenung muka aok , tarik nafas pada kiraan 7 (tarik nafas 7 saat, tahan nafas 7 saat dan lepas nafas 7 saat)

Mengkala betoi caranya dan rezeki aok ada dapatlah aok nengok warna yang melingkari dibahagian kepala aok....Ketnya warna tu menjelma kejap je, sebab ia bergantung pada mood aok sendiri. Kalo percubaan pertama gagal cuba lagi , besok buat lagi.

Sebenornya boleh buat bilabila masa tak semestinya pagi. Cuma bagaimana aok mengawal nafas, perasaan dan mood yang membezakan.........Selamat menengok warna aura tanpa membayar sesen pun.

Sedikit definasinya;
Warna ungu semangat tinggi
Warna biru tua minda positif
Warna biru laut dalam kepintaran
Warna hijau dalam ketenangan
Warna kuning dalam bahagia
Warna oren aktif
Warna merah edang sakit, kot hatinya,kot kepalanya atau mungkin juga jiwanya.

Ha... tu je lah serba sikit citer aura, mengkala ada rodong yang ingin mencuba silakan , bukannya payoh ngat........Citer tokki ah tong nak datang te nanti lain kali koi sambung.


9w2rby _ _ ... ..._ _
73

25 October 2009

TOK KI AH TONG NAK DATANG

Bila melihat mok dan arwah wan sibuk kelakor (buat kerja ) memasak didapur koi dan adik koi 9w2hta pun sibuk juga nak menengok mok dan wan memasak . Mok suruh kome pergi main ditempat lain. "Jangan nok ngaco (mengacau) orang" kata mok.

"Tok ki Ah Tong nak datang " kata wan bila koi nanya( bertanya) kepada dia. Masa tu umur koi dalam lingkungan 6-7 tahun dan adik koi lebih kurang 4-5 tahun. Maka reti lah (fahamlah) kome seseorang yang istimewa akan datang kerumah kome (masa tu kome masih lagi tinggal sebumbung dengan arwah aki dan wan)

Tak berapa lama lepas tu, datanglah orang yang dimaksudkan oleh wan dengan panggilan Tokki Ah Tong tadi. Dia datang naik jelopi. Tak tau lah pulok kereta jenis apa yang dia pandu maklumlah masa tu koi kecik lagi untuk mengenali jenis kereta.

Ini bukanlah kali pertama orang tu datang kerumoh kome, dah kerap dah mereka datang. Selalunya dia datang berdua atau bertiga. Tapi yang paling kerap sekali datang bersama orang itu ialah Pakcik Ah Kaw. Setiap kali mereka datang mereka akan makan nasi (makan tengahari) dirumoh kome. Arwah wan dengan mok akan sibuk memasok lauk yang sedapsedap bila tau mereka nak datang.

Koi masih dapat bayangkan lagi baju yang orang( Tokki Ah Tong) tu pakai. Baju dia berwarna hitam lengan panjang , seluar panjang gedoboh(longgar) dan didalam baju hitam dia tu ( butangnya tidak dilekatkan) ada baju warna putih lagi. Tapi baju Pakcik Ah Kaw biasa je.

Bila sampai masa makan kome akan makan sekali(bersama) aki, wan, mok ayah, dan kome dua berdik. Lepas makan Tokki Ah Tong , Pakcik Ah Kaw dan aki akan berborok(berbual) disorong (anjung) Sampailah menjelang petang baru lah mereka pulang. Yang koi tau rumoh mereka diBahau. Kerana aki dan wan selalu bawa kome kerumah Tokki Ah Tong disana.

Tetapi siapakah mereka itu ? Ngapa mereka selaludatang kerumoh kome? Ngapa wan selalu membahasakan orang tu sebagai Tokki Ah Tong kepada kome? Tapi bila koi tanya mok siapa orang tu? Mok kata "Orang tu rodong aki"....... Cuma yang koi tau yang orang itu ialah orang CINA.........



BERSAMBUNG......

19 October 2009

IKLAN POWER ROOT ALI CAFE

Kalo ada masa koi nengok tv ,kalo tidak koi membaca jek lah apa apa yang patut koi baca. Ket nya dalam masa koi nengok tv te ander lah iklan yang koi tak berkenan ngat!!

Bukannya apa ayat "saya pun nok jadi jutawan jugok" kata pakcik te!!! Pelakun pelakun dlm iklan te semuanya bangsa koi, org Melayu. Tiada Ah Seng tiada Muthusami Koruppiah.

Dalam ati koi berkata "Org Melayu ni digambarkan hanya kuat berangan angan nak jadi kaya hanya dgn cara mudoh" Kerana malas berkerja dan berusaha.
Berimajinasi atau perkataan mudoh difaham ' angan angan' tak menjadi kesalahan ket nya kena disertakan dengan berusaha dan berkerja keras untuk mencapai matlamat nak kaya dan banyak duit.....

Bukan hanya dengan cara beli jenama power root banyok banyok ah!!! ada peluang dapat duit banyok, yang kaya sape??? toke power root!! Mengkala dah gitu sama juga macam beli loteri, makin banyok dibeli makin besar peluang untuk menang!!!!!!!!

Kalo nak beli te beli je lah untuk keperluan harian kita tak ape nye bukan beli kerana nak menang wang berjuta. Mengkala menang itu dikira nasib..... ket nya sampai bila kita nak bergantung pada nasib????

Orang yang tukang buat iklan(bahasa mudoh orang kampung)te pun satu hal, fikirlah sikit sensitiviti orang Melayu. Kalo tak semua orang Melayu pun yang perasan akan hal tu , koi percaya masih ramai lagi orang Melayu di luar sana yang fikir sama macam koi pikir.

Yelah siapalah koi ni yang nak mengomen benda gitu, ket nya itu lah realiti. Apa yang koi ceritekan disini ianya lahir dari jauh nun disudut hati koi. Nak berkata lebih detail lagi tentang hal ni koi tak reti dah , tentunya ada orang yang lebih reti dan pandai diluar sana yang boleh menyambung komen koi berkenaan dgn iklan tersebut.......


73 9w2rby

16 October 2009

KETUPAT CINTA


Selepas tarikh 7hb Oct 2009 dimana koi selesai mengambil ujiankod morse yg baru lalu ,barulah dapat koi merehatkan minda koi drp irama da dit da dit(cw)


Dalam masa seminggu lebih te, sempatlah koi membaca dua buah novel. Salah satu drpnya bertajuk KETUPAT CINTA. Koi beli buku ni masa koi pegi Kelompor dulu(Kuala Lumpur)


Yang buat ati koi tergerok nak melinya(nak membelinya) bukan takat tajuknya saje tapi yg lebih menarik perhatian koi ialah ada gambo batu giling pd kulit buku tersebut.


Koi teringat pulok ke batu gilingyg mok koi selalu guna masa koi bebudok ari te. Nok pulok kalo dekat nak raya, mok koi akan sibuk ngiling rempoh dan bebage benda lagi yang koi sendiri tak kene(kenal) mende yang dia giling. Ketnya(tapinya) masa ni koi tak nampok dah batu giling te, tanya mok, dia pun dah tak ingat dia simpan dimana.
Entoh kone pegi nya bende te!!!!!
Koi bukan apa ,koi nak simpan je benda te, bukan nak guna pun, benda benda gitu ada sentimental baliu bagi koi.
Cerita dlm buku te ok gak. kisoh tukang masok istana dizaman Kesultanan Melaka.
Ada lucu, ada sindiran. Tak ketinggalan juga ada sabda Nabi Muhammad S A W dan juga nas nas dlm AlQuran.
Tapi koi nak ingatkan aokme, kalo baca buku niperut selalu terasa lapor kerana ada resepi lauk pauk dan resepi kuih tradisional yang sedapsedap didlmnya.
Nama penulis buku ni Faizal Tehrani Penerima Anugerah Seni Negara seperti yang tercatat dikult depan buku.Selamat membaca.
Kini bergemalah semula irama da dit da dit dlm rumoh koi. Persiapan awal akan mendatangkan kemudahan untuk memahirkan diri semahir mahirnya bagi menghadapi ujian yang akan datang.
Bagimana mana rodong yang masih endok tak endok je ngambik periksa te koi seru mari lah belajor bersama sama . Sampai jumpa lagi........
drp 9w2rby
_ _ ... ..._ _ (73)

09 October 2009

CW oh CW



Semuanya sudah selamat. Ada yang berjaya - tahniah la koi ucapkan, ada yang tidak - takpe nanti cuba lagi. Koi nampok gayenye kurang bernasib baik kali ni. Tapi takde hal, koi akan lebih tekun berlatih untuk exam tahun depan. Masa masuk dewan arite, memang koi ada rasa yang koi kurang bersedia. Jadi koi takdekla kecewa sangat sebab tak lepas, koi dah agok dah pun.

Insya-Allah, kali ni koi akan pastikan koi dapat menerima dan mengantor dengan takdek masa'aloh. Orang lain boleh, takkan koi tokleh? Adik koi si Azuan 9W2SZA pun kabo dia nok cuba lagi. Si Rudy 9W2REJ dengo dengo cite nok ngambik jugek. Ha molek la gitu. Bagi perabih kuarga-marga koi 9M belake.

Koi memang seronok amat arite, berjalan, jumpa rodong baru, amik exam, makan, makan dan makan. Hehehehe.. Satu pengalaman yang manih untuk koi.

Bagi hok dari jauh, kalau nok gi amik exam CW ni esok, koi nasihatkan datang la sehari awal. Boleh rehat sepenuhnya. Tok la tekejor-kejor, exam tu pukul 10am jadi molekla stay semalam dulu. Bagi orang KL/Selangor takde mende la, hok macang kome-kome ni dari jauh, kena datang awal sehari sebelum. Baru la perjalan rilek dan takdek stress.

Koi ni sebenornya takdek idea sangat dah nak nulih, lagipun pasal CW test ni anok-anok koi dah cover banyok dah. Rujuk-rujuk la kat laman blog deme. 

17 September 2009

Selamat Hari Raya Aidilfitri!



Asalammualaikum W.B.T.

Koi ingin mengucapkan Selamat Menyambut Hari Raya Aidilfitri minalaidilwalfaizin...
Maaf zahir dan batin!! Kepada semua Rerodong koi!

Dan Seluruh Warga Radio Amatur di Seluruh Dunia,Malaysia,Kerayong! He he he he!!!


MAAF ZAHIR DAN BATIN SEMUA!!! SELAMAT BERAYA DAN SYUKURI KITA KEPADA ALLAH S.W.T. AMINNN

BiHamKerayong
9w2rby 73!

01 September 2009

Merdeka!!!



Selamat menyambut hari Kemerdekaan yang ke 52 untuk semua rakyat Malaysia!! Semoga Negara kita terus aman majmuk dan maju! dan kita doakan agar dijauhi dari penyakit/wabak2 merbahaya zaman sekarang okay? semoga ALLAH melindungi kita semua! amin ya rabbal alamin...

73s
de 9w2rby

27 August 2009

Selamat Berpuasa


Walaupun dah 6 hari Ramadan berlalu, masih belum terlambat untuk koi ucapkan selamat berpuasa pada rodong-rodong!

73s
de 9w2rby

18 August 2009

Tanda tangan 9M2




Pada 17hb Ogos 2oo9 Isnnin jam 9 mlm berlangsungnya majlis menurunkan tanda tangan oleh dua orang 9m2 dan Pesuruhjaya Sumpah untuk melengkapkan borang permohonan untuk mendapatkan lesen pengendali radio amatur drp SKMM untuk SWAL yang baru lulus RAE.

9M2 MZR dan 9M2 JEN telah meyempurnakan tugas mereka pd malam itu, unuk rakan ham Temerloh dan Bera.
Majlis berlangsung sederhana sahaja tetapi amat meriah, diceriakan lagi oleh kehadiran 9W2 yang sama memberikan sokongan semangat untuk rakan ham yang baharu. Majlis diselang seli dengan gelak ketawa dengan aksi spontan rakan ham yang sporting . Hati yang susah akan menjadi senang apabila bertemu dan beramah mesra dengan kelompok ini.
Bila kita ada keikhlasan , kerjasama dan semangat setia kawan apa saja yang dilakukan akan mendatangkan keseronokan bahagia dan ceria , seperti slogan yang selalu kome laungkan "APA YANG PENTING, KERJASAMA"

Malam tu koi amat berbangga sekali kerana kerana salah seorang 9M2 yang menyain borang itu ialah 9M2MZR. Inilah julung kalinya borang disain oleh 9M2 daripada lokalan sendiri.
Kalau dulu masa koi nak dapatkan tandatangan 9M2 untuk menyain borang koi kena pegi KL atau Kuantan.

Ditambah pula dengan kehadiran 9M2JEN drp Shah Alam lagilah meriahnya majlis kome!!!Terima kasih yang tak terhingga kepada 9M2JEN dan rakan ham drp Shah Alam kerana sudi datang.
Memetik sepatah dua kata drp 9M2JEN dalam ucapannya pada malam itu "Radio Amatur ialah satu hobi, bila dah dikatakan hobi ianya merangkumi semua yang kita lakukan dengan gembira dan suka hati, jadi tak perlulah kita merasa tidak senang hati kepada pengendali radio amatur yang lain yang sedang berQSO dengan menekan PTT atau membuat perkara yang boleh menyinggung perasaan rakan ham yang lain" Itu satu pesanan yang patut kita patuhi. Sebagai ham radio , samasama kita terapkan nilai murni ini. Walaupun bagi ham radio dilokalan kome Temerloh dan dan Bera ni tak de lagi berlaku perkara sedemikian tapi kita kena ingat , sematkan dihati masingmasing bahawa se nya kita tak nak perkara2 yang menyinggung hati dan perasaan sesama kita berlaku. Ingatlah rodongrodong koi "IANYA HANYALAH SATU HOBI"bukannya kita dalam gelanggang gusti yang meti ada menang dan kalah.

Kepada 9M2MZR kome ucapkan tahniah!!!!Tahun depan akan muncul lagi 9M2 yang lain pula dilokalan kita INSYAALLAH. (siapa dia ? ha ini yang kita tak tau ye!!!! ha !!!! ye dak??)
Kepada 9M2JEN terima kasih sekali lagi kome ucapkan kerana sudi datang ke lokalan kome walaupun agak jauh tapi dengan semangat ham radio sampai juga anda kelokalan kome.

Kepada rakan SWAL yang baru lulus koi ucap syabas dan tahniah, kpd yang belum lulus jangan putus asa cuba lagi hujung tahun ini jangan menyerah kalah sebelum mencuba.
Kepada yang akan menduduki CW test pada bulan Oktober ni ha!!!!... berlatih setiap hari. Prektis mek perfek , kata omputih. Salah seorang drp mereka itu ialah diri koi sendiri. Bukan nak mencabar sesiapa tetapi nak mencabar diri koi sendiri.
Berbuka puasa memasak pulut,
Pulut dimakan bersama kari,
Berkata. bukan hanya dimulut,
Biarlah sampai kesanubari.

Kepada semua umat Islam koi mengucapkan selamat menyambut bulan Ramadhan Al Mubarak.Semuga puasa kita mendapat berkat dan pahala yang melimpah ruah daripada ALLAH.
73

11 August 2009

Gula Abih??

Dalam seminggu dua ni orang cerita pasal gula,gula tak ada kat kedai. Mereka risau dan ada yang panik. Dalam surat kabor dalam TV pun ada cite pasal gula tak ada.......
Mujurlah kome sekeluarga tk kisoh ngat hae tu......Sebab kome dah lama mengamalkan menu sihat iaitu mengurangkan gula dalam minuman dan makanan. Dirumoh koi , kalau beli gula sekilo te , tahan sampae dua bulan lebih. Koi memang tak membuat kue atau bubur kat rumoh, sebab benda tu manis belaka , koi memang tak suka kalo keluarga koi makan benda manis2.
Kalo nok ngat makn kue , ha gi je gerai tempat orang jue kue kat ujung pagor cina ( nama tempat yang diberi oleh orang kerayong pada zaman jepun dulu) Bebage jenis kue ada kat situ, beli singgit dua pun dah cukup kalo nak ngat makan kue. Sambil tu boleh juga kita nolong orang jual kue tu supaya kue dia cepat abih. Lainlah kalo kita nak buat kenuri nak jamu orang makan kue.
Lagi pun masa ni banyok jenis minuman dalam bentuk 3 dlm 1 . Bancuh je!!! terus boleh minum tak perlu lagi ditambah gula atau susu sbb rasanya memang dah manis.
Biasakanlah diri dan keluarga supaya tidak mengambil gula berlebihan. Bila time minum petang atau sarapan pagi tu beli je roti atau biskut sebagai menggantikan kue manis atau nasi lemak ke roti canai ke atau makanan bergoreng, nanti bila dah selalu diamalkan kita akan jadi biasa.
biar orang kata kita pemalas nak buat makanan untuk keluarga asalkan tujuan kita tu untuk menjaga kesihatan diri dan keluarga. Kerana makanan manis dan bergoreng tidak baik untuk kesihatan kita. Kalau dah kena kencing manis lagilah....... tak boleh makan benda manis. sebelum terkena tu lebih baik kita menjaga makan minum kita. Mencegah lebih baik drp mengubati....
73

03 August 2009

tembaga suasa

inilah rupa daun tembaga suasa yg digembargembur kan koi semalam


Tembaga suasa ialah sejenis tumbuhan. Sebagaimana yang telah disebut oleh arwah wan tokki koi dulu mereka menggelor nya "temaga sose" . Dalam istilah sain nya koi tak tau lah pulok. Temaga sose tu mungkin drp perkataan "tembaga suasa"yang telah disebut oleh wan tokki koi dulu. tapi mungkin ditempat lain , lain pulok namanya. Sebenarnya dah lama koi tak ambik perhatian dgn benda ni disebabkan koi dah lama tak jumpa dgnnya. Ruparupanya pokok ni masih lagi ditanam oleh sesetengah orang cuma koi je yang tak nanam pokok ni. Mengimbau kembali pada zaman koi bebudok dulu..... arwah wan selalu ambik daun temaga sose ni iaitu bila aki sakit dlm perut atau kembung atau sakit dibahagian sendi. Wan akan menyapu minyak masak pada daun ni kemudian dia layurkan daun yg telah disapu dgn minyak tu pada api pelita.sehingga daun tersebut menjadi lembut . Bila daun tu lembut ia akan mengeluarkan satu bau yg menusuk hidung. Daun tu pun jadi hitam kena jelaga drp api pelita. Lepas tu daun itu akan ditampalkan pada tempat yg sakit dan dibalut dgn kain pembalut. Biasanya dibuat sebelum masuk tidur.

Kisah daun ni menjelma semula dlm hidup koi apabila....... ni kesoh nya.....
Pd 2hb Ogos yg lalu FRD, AZA, DDI dan beberapa lagi rodong Temerloh pergi mengayuh besiko ke Gunung Senyum. Dlm perjalanan itu lah kaki FRD terseliuh.
Masa balik kerumoh koi nampok FRD berjalan encot je. Dia ceritalah yg kaki dia terseliuh. Koi nampok kaki dia sebelah kiri dah bengkok merening. Langsung tak boleh berpijak, koi sapu dgn minyak angin tapi makin lama makin sakit bengkak pun tak surut juga dan koi tepon MZR , dia pun datang kerumoh nengok FRD. MZR kata boleh kalau nak urut tapi FRD kena tahanlah sikit sebab masa urut nanti memang sakit.FRD tak nok urut takut sakit dia rela lah kaki dia gitu.!!!!!
Koi pgi tanya mok koi, mok kata "balut dgn temaga sose , cepat elok" Bila sebut je perkataan "temaga sose"tu koi teringat pd arwah wan tokki, terbayang semula bentuk daun dan cara wan melayur daun tersebut pada api pelita.....
Mana nak dapat daun tu? Mak kata kat kedai Han di simpang kerayong tu ada pokok tu. Koi bersama FRD dan DDI pun pegi kesitu dan mintok dgn Han daun tu lima lai. Lepas tu kome terus keTemerloh nk cari farmasi kok ada yg buka , nak beli kain pembalut untuk kaki FRD. Sampai diTemerloh mujurlah ada satu farmasi yang belum tutup walaupun hari tu hari minggu dan dah pukul 10 mlm Kome pun cepat2 beli kin pembalut dan dlm perjalanan balik singgah dirumah SZA .
Koi tak buang masa lagi teruslah mengaplikasikan formula tu(macam wan buat) tapi koi layurkan daun tu dgn api dapur gas SXC. Kaki FRD pun dibalut dgn daun temaga sose. Koi nok ngat nengok sejauh mana kesan keatas masaalah yg dihadapi oleh FRD tu. Terima kasih pada SXC yg tolong koi dan jamukan mi ho liao dan air teh pada malam tu. Lepas tu kome balik.
Beberapa jam selepas dibalut dgn daun temaga sose FRD kata rasa sakit pada kaki dia dah beransur kurang. Malah bangun pagi tadi kaki dia dah boleh dibawa berpijak dan bengkaknya pun dah surut sikit.ALHAMDULILLAH mujarab weh.....Dengan izin ALLAH.
Itu je cerita yang nak koi kongsikan dgn aokme pada kali ini. Segala apa yang dijadikan olehALLAH dimuka bumi ni pasti ada gunanya.
Kepada diri koi dan juga rodong2 koi kalo tak de lagi pokok temaga sose kat rumoh kita, eloklah kita tanam sama2....

28 July 2009

Lawatan ke Kelantan

Pengerusi JKPD Bera menyampaikan cenderahati kepada Pegawai PUSPEN Wanita bachok
Pendengar taklimat yang diberikan oleh Pegawai di Pusat tersebut

Kome sempat juga melawat ke kilang membuat kain tenun cara moden menggunakan mesin.


Turut serta dalam lawatan kome dari kiri: Asmah,Salina,Maznah



Melihat projek ternakan ikan keli kanvas oleh peserta di AADK Kota Bharu



Pada 24, 25 , 26 julai bebaru ni koi bersama rodong drp AADK Bera dan JKPD Bera mengadakan lawatan k sambil belajar ke Kelantan.
AADK(Agensi Anti Dadah Kebangsaan) JKPD (JawatanKuasa Pemulihan Dadah)
Pertamatama koi mengucap syukur kpd ALLAH kerana dgn izin Nya perjalanan kome kesana selamat pergi dan balik.
Tempat tempat yang kome lawati ialah pada hari pertama ke Pusat Khidmat AADK Daerah Kota Bharu dan selepas tu pergi ke Pusat Ujian Urin di Pengkalan Kubor.

Pada hari tu selepas mendengar taklimat drp pegawai bertugas di kedua2 pusat tersebut kome diberi peluang utk pergi ketempat menyoping Pengkaalan Kubor. bagi koi itulah kali pertama koi sampai kesitu , dulu dengor cite drp rerodong jek. dek kerana terlampau banyok kedai yg menjual bemacammacam bende koi jadi rambang mata tak reti mana satu yang nak di beli. Last2 koi beli buoh mempelam buat makan dlm bas dgn selimut kecik sebab dalam bas kome te sejuk kemain.

Malam te kome menginap di Penuh Inn di WCY(Wakaf Che Yeh) tempat tu memangnya penuh dgn pengunjung. dibawah tempat kome menginap te ada pulok pasar mlm yang diadakan pada setiap malam dan berlarutan hingga subuh. Walaupun riuh rendah dgn bunyi org ramai yg berkunjung dan org meniaga kome tido memengsan dek keletihan.

Hari berikutnya kome melawat kePuspen Wanita Bachok. PUSPEN(Pusat Pemulihan Penagihan Narkotik) .Satu2nya pusat serenti utk wanita diMalaysia dn seluruh Asia Tenggara.
Terdapat seramai 137 org penghuni disitu yg terdiri drp pelbagai kaum yg ada diMalaysia. Penghuni paling tua 60 thn dan paling muda 14thn. begitulah sebagaimana yang disampaikan oleh pegawai yang bertugas kepada kome pada pagi tu. kome juga di beri peluang untuk menemu ramah (penghuni yang terpilih) yang sudah 90% pulih. Melihat mereka hati teringatkan anak dirumah, sedih, kesian ,insaf dan bebagai perasaan timbul dibenak ketika itu. Kome juga sempat melihat hasil kerja tangan penghuni dan seterusnya membeli hasil kerja tangan mereka untuk dijadikan kenangan(lebih kepada nak bersedekah). Tiba waktu makan tengahari kome dijamu dgn nasi. sedapnya lauk , tambahan pula perut tgh lapo.Habis sesi lawatn ke situ , kome pun bersedia utk pulang kePahang.
Mengimbas kembali sesi lawatan ketiga tiga tempat yg kome kunjungi itu ,kome pulang dgn hati yg penuh keinsafan dan kesedaran. Lawatan kome ini sangat besar ertinya bagi diri koi .
Dlm perjalanan pulang koi kerap kali tetido dek keletihan. Menginsafi dari apa yg koi lihat di PUSPEN hati koi berkata dapatkah kita mencapai hasrat Malaysia bebas dadah pada tahun 2015 nnti?INSYAALLAH
Kpd AADK Bera danJKPD Bera koi ucapkan terima kasih.Semuga usaha murni ini sedikit sebanyak dapat memberikan pendedahan juga keinsafan untuk kita sebagai warga negara yang cintakan tanah air bangsa dan agama untuk sama2 memerangi dadah . Kalo tak kita sape lagi yek.....73

21 July 2009

Majlis Perasmian Pej.MKM dan SKM diLaman Kerayong

Dan pada haritu juga sempat lah Dato' Sri merasa "pengat" yg dapat tempat pertama dalam acara pertandingan kreativiti masakan kategori pengatMelawat gerai pertandingan kreativiti masakan


___________________________________________________________________



Sempena perasmian Pej. Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan daerah Bera pada 12hb July 2009 oleh YB Dato Sri Ismail Sabri Bin Yaakob maka bertambahlah satu lagi kemudahan dan pejabat bagi warga Bera untuk memudahkan urusan yang berkaitan dgn urusan kehidupan seharian, tambahan pula bila disebut pengguna ia melibatkan semua . Dari bayi yang baru lahir hingga ke warga tua namanya adalah pengguna. koi tak nak mengulas lebih lanjut hal pengguna ni sbb kita sedia maklum kita pun sebagai pengguna juga , kita samasama reti. Walaupun berita ni agak lewat tapi bagi koi tidaklah begitu terlambat untuk dikonngsi bersama. Bukan surat kabor ye dak.
oh ye (MKM) Maktab Kerjasama Malaysia Wilayah Timur ada di Simpang Kerayong.
Satu lagi Pej. Suruhanjaya Koperasi Malaysia Wilayah Bera ada di Simpang Kerayong tu . Bertuah nya orang didaerah Bera , semua kemudahan ada disitu.
Teringat cakap arwah aki koi dulu, "Kerayong ni esok jadi bandor, zaman aokme lah, aki tak dan dah" betul kata aki , ni lah kenyataan nya. Satu lagi arwah kata "Kerayong ngan Triang ni esok akan bercantum" ye lah sekarang dah jadi kenyataan.

09 July 2009

Embun jadi Embong

Mengikut loghat org kerayong (kg koi ) kebiasaan nya jika sesuatu perkataan itu ejaannya diakhiri dgn huruf "N" perkataan itu akan jadi "NG"apabila menyebutnya. Contoh "Embun" akan jadi "Embung"dan "Kebun" jadi "Kebung".
Begitulah yang terjadi kpd perkataan embun jadi embung.... Nak tau cite nya?
Gini.... Koi ni adalah anak sulung pompuan dlm kuarga koi, gelaran bagi anak pompuan sulung ialah embun bagi kome orang kerayong. Masa koi kecik dulu, seme sepupu sepupu koi (yg lebih muda drp koi) gelor (panggil) koi embun bi...! Ha...sebab itu lah Fahd gelor koi dgn panggilan embung bi.(Terima kasih Fahd kerana selalu melawat blog koi)
Gelaran embun bi ini berlarutan hingga kini , keknya bila koi kawin ipor lame semenya ngelor koi akok. Jadi gelaran embun bi tu agak tenggelam sikit. Cuma bila berjumpa dgn pupu pupu (my cousin)koi terutama sebelah pak tam Jemain barulah keluor balik perkataan embun bi tu.
Masa FRD bebudok lagi ari te dia maroh sangat kalo ada yang ngelor koi embung bi...... Sebabnya ia tak pernoh dengor perkataan tu . "Jangan panggil embun, panggil akak" dia kata pada orang yang ngelor koi embung tu, setelah koi kabo ngan dia barulah dia reti(faham)
Kenangan dimasa kecik dulu memang indah, bermain, berkelahi,mandi dikonggret(anak sunge diPaya Pagar) mengaji Quran dimadrasah dgn ustaz Uyub dan bebage lagi kenangan koi bersama pupupupu dan rerodong koi masa tu.
Alhamdulillah Allah pinjamkan umur koi hingga kini dapat koi melihat anaknak dan cucucucu membeso dan mengkat dewasa. Semuga deme akan bejaya dalam hidup deme dunia dan akhirat
Untuk pupupupu koi walaupun dimana aokme berada "Koi sayang ngat kan aokme" Walaupun tak dapat jumpa selalu , aokme dalam ingatan koi sokmo.

Dengan bercerita kisah lama kenangan dimasa dulu adalah salah satu drp cara untuk menghidupkan kembali neuron atau sel otak kita. Lagi banyak sel yang hidup lagi baguslah ingatan kita. InsyALLAH terhindar drppenyakit lupa , latah dan nyanyuk.
Hingga kita jumpa lagi dalam kisoh yang lain pulok salam sayang untuk semua. 73 bye bye

07 July 2009

Kain cuking aki

Koi masih ingat lagi masa koi kecik dulu, koi selalunya duduk dirumah wan & aki (atuk & nenek). Kirakiranya koi ni ialah cucu kesayangan mereka , mungkin juga kerana koi ni cucu sulung mereka.Kalau teringat balik masa tu terasa sebak didada ni. Kasih sayang mereka pada koi masa tu masih dapat koi rasakan hingga kesaat ini. Semoga rohroh mereka ditempatkan oleh ALLAH bersama roh orang orang yang beriman.
Yang koi nak ceritakan kali ini ialah (tapi sori kali ni tak de gambolah) Aki koi ni , bila dia nak pegi mandi keperigi (masa tu air paip tak de lagi) dia akan bawa atau memakai sehelai kain yang dililitkan dipinggang (macam pakai tuala mandi) Kain tu agak tebal dan keras dan berwarna gelap. Koi tau tu sebab dia sokmo suruh koi tolong ambikkan kain tu yang biasanya sidey kat pelanto. "Tolong ambikkan kain cuking aki te" tok tau pulok daripada mana asey nya nama cuking te. Macam dari negeri China je!.......Kalolah masa tu koi tanya aki ngapa gelo kain cuking, kan senang yek.
Zaman telah berlalu, masa ni orang tak panggil lagi cuking tapi tuala mandi. Tok jumpa dah cuking zaman ni (sebab tu lah koi tak dapat sertakan gambonya)kain cuking tu tiada dalam simpanan kome lagi...Itu je lah secebis kenangan yang masih tersimpan dalam memori hidup koi.
Koi cerite hey ni pun hanya untuk pengetahuan orang orang muda dan anak cucu, supaya jangan nanti perkataan cuking yang pernah digunakan oleh nenek moyang deme dulu tidak hilang begitu saja, kalo tok gunakan pun sekuranngkurangnya masih diingati.
Sebenornya masih banyok lagi perkataan lama yang digunakan oleh orang tua duludulu sedikit demi sedikit telah tidak digunakan lagi oleh generasi masa kini. Apa salahnya jika kita ( yang masih mengetahui) catitkan perkataan lama tersebut bersama maknanya sekali untuk pengethuan generasi masa kini , dengan cara tersebut juga dapat kita menyimpan khazanah nenek moyang kita. KALO BUKAN KITA SAPE LAGI YEK....

02 July 2009

Kisah centong

Aokme gelo mende ni?(anda panggil apa ni)


Masa tengah berehat kat dapur, koi terpandang sebiji koleh yang diperbuat drp stainless steel diatas rak pinggan. Kalau masa kecik dulu , ia dipanggil centong oleh mak dan ayah kome. Centong ni ialah sejenis bekas tempat mengisi air minum yang dibuat drp besi ayan.
Masa dulu mak tok bagi kome adik beradik minum dalam gelas atau cawan yang diperbuat drp kaca "Mudoh pecoh" kata dia. Jadi semua gelas dan cawan disimpan oleh mok dalam lemari. Bila ada tetamu datang je barulah mok keluarkan untuk menjamu tetamu minum.
Mok kome te memanglah cermat orangnya. Dia relalah anok dia minum dalam centong je asalkan cawan dan gelas lawo dia tak pecoh. Yelah masa tu bukan macam zaman ni, masa tu zaman susoh, nak beli pinggan mangkuk pun mehe (mahal). Sebab tu lah mok kome jaga sangat harta benda dia.
Untuk pengetahuan aokme centong ni bukanlah beso seme macam dalam gambar te, ada juga yang keciknya. Masa ni payoh dah nok nengok bende ni , gelas dan cawan plastik pula yang mengambil tempat. Anok anok koi pun tak tau nama benda ni centong....Jadi ha... inilah yang koi nak kongsi bersama kisoh centong ni , supaya deme tau, bila deme(mereka) jumpa kat manamana nanti benda tu dulu nenek moyang deme (mereka) gelo (panggil) centong.

29 June 2009

Projek botol air homebrew 9w2rby untok 9w2frd

Tu dia hidration bag dengan botol air biasa.
Tebuk lubang pada penutup botol dan masuk kan paip penyedut dlm lubang yg ditebuk. kalau boleh buat satu getah sebagai gasket untuk menghalang air terkeluar dari kesan tebukkan
Siap.. Simple, dan boleh test goncang tengok ada leaking ke tak
Pastu masuk dalam bag dia. mesti ngam punya laa
Ok dah siap so boleh la anok kome te mengayuh dengan bekas air ada paip yg baru.. mesti dia tekejut nanti heheheheh! thanks semua!!!

P/S jangan la pelik pulak nampok sangei(tudung saji) te. al maklum la.. suri rumah kan..


Assalammualaikum rodong rodong kome semua.. hehe saja la harini nak share idea botol air homebrew ni. (hidration bag) taktau la betul ke tak ejaan tu. biasa nya bag-bag jenis ni. dipakai oleh orang hiking(mendaki gunung) atau berbasikal. Dalam bag tu biasanya ada sejenis material getah yg boleh isi air lebih kurang 1.5ml keatas la agoknye.

Punca kome tepikir nak buat mende ni ialah disebab kan kome tengok 9w2frd punye hidration bag tu dah bocor. jadi kome nampok dia sidai kat peti ais dalam umah kome. so nampok sangat la dia takpakai dah, jadi si 9w2frd pun bawok la botol air isi dalam bag dia tu. (tak cekap betul dia tu) hehehe.

So hidration bag ni dia akan ada satu paip getah yg menyambung dari bekas air ke mulut, jadi ketika aokme belari ke ngayuh besiko ke. takyoh la nak bukak penutup botol te. so sedut jek kat paip dia te, kan mudoh.. dak? haaa..

Jadi bila kome nengok ketidakecekapan si 9w2frd ni yg dah takreti nak guna inisiatif lain. kome pun pikir pikir idea untuk ganti hidration bag dia yg dah bocow te.

Sila refer cecara di atas:

73s
de 9w2rby

28 June 2009

CUCU KOME LAGI

Mohd Fakrullah B. M.Mazafadirullah (9w2aza)


Haa salam semua Rodong. ni la sorang lagi buah hati pengarang jantung tok dan wan ni lah, cucu yang saya cakap tu. Harmonic kepada 9w2aza Maza.

Fakrul nama dia.. gambo dia ni tengoh mancing ikan haruan, gambo di snap di Pekan Pahang.
sekado nak berkongsi dengan Aokme ok

73s
de 9w2rby

27 June 2009

cucu kome


ni lah gambor cucu kome ika dn nain harmonik kepada 9m2mzr.buah hati pengarang jantung wan ngan aki. cucu yg sorang lagi tu , harmonik 9w2aza tak ada lagi gambo nya. nnti bila dpt gambo dia akan diupload kan disini.

Siapa rosli bin yunus

Semasa saya menaip callsign saya di web search google saya terkejut kerana ade hamba Allah yg bernama Rosli Bin yunus menggunakan callsign saya,sila tuan-puan membuat semakan dengan menaip callsign saya di google dan lihat keputusannya.

saya berharap pihak berwajib dapat mengambil tindakan di atas perkara ini.

Terima kasih

Selamat Datang ke Blog Saya 9w2rby


Asalamualaikum..

Sudah empat tahun saya bergelar radio ham di Malaysia,dan ini adalah kali pertamanya saya mendirikan sebuah blog di atas nama saya sendiri,Alhamdulillah dengan bantuan anak sulong iaitu 9m2mzr(mazru) saya akhirnya berjaya melakukannya.


Saya dilahirkan dan dibesarkan di Kampung Kerayong.Seperti yg anda lihat di gambar itu sy berada di sebelah kiri gambar tersebut(yg paling comel) dan disebelh kanan pula ialah 9w2hta(hanita)iaitu adik kandung saya sendiri.Manakala lelaki hensem yg berdiri di belakang saya itu adalah ayah saya iaitu Hj Jemain bin Denan dan di sebelah nye pula adalah Arwah aki saya iaitu Hj Denan bin Mamat,dan yg sedang duduk memeluk saya ialah arwah nenek saya iaitu Hajah Timah Bt Ali manakala di sebelahnyye pula dan yg paling jelita sekali disitu adalah ibu saya Hajah Kamariah.


Mungkin ini adalah permulaan utk blog saya,saya ucapkan terima kasih kerana sudi singgah disini dan selalu selalulah menjenguk blog saya ini.
Buat semua rakan ham...jumpe dan jumpa lagi dari saya dan 73.

Posts yg sudah