Pages

12 November 2009

ROTI CANAI JADI TETEPEK

Sejak beberapa minggu kebelakangan ini koi terlibat dalam perniagaan makanan walaupun kecil kecilan keknya letih juga weh!

Sebenornya bukan koi buka restoran koi cuma nolong adik koi 9w2ybc buka gerai jual nasi lemak dan roti canai kat tepi jalan depan rumoh mok kome.
Kedai mula beroperasi seawal pukul 6.30 am. Biasanya pukul 10.30 am atau paling lewat pukul 11 .30 am semua makanan habis dijual.

Memandangkan pelanggan bertambah ramai pada setiap hari jadinya koi kena nolong dia tiap tiap hari kecuali hari Jumaat kome tak meniaga.

Dah nak menjadi rezeki .... nasi lemak dan roti canai kome menepati citarasa ramai pelanggan. Pelanggan yang ni kebanyakannya daripada kawasan sekitar, ada juga 'walk in custome'...

Bila dah ramai te karang,kome pun sibuk melayan kehendak pelanggan , ada yang minum dan makan disitu ada juga yang tapau bawa balik, maklumlahkan!! "kastemer is olwe rait"

Bila teringat balik kerenah pelanggan masa mereka datang kegerai kome , ni yang koi teruja nak nulis n3 ni.
Ada pelanggan yang kurang sabar, ada yang cepat merajuk ada yang sporting, ada juga yang lucu.
Ada sorang pelanggan te, dia nk makan roti canai, dia kata "Koi nok tetepek" mujorlah koi cepat dapat tangkap mende yang dia maksudkan 'tetepek' te..... Ada juga yang gelor lempeng. Hmmmm.. bebage weh!!

Walau benggoner lah kerenah pelanggan ni tapi kome tetap tersenyum melayan demer. Bagi diri koi pulok koi selalu beranggapan gini... mengkala nak dapat pelanggan yng baik peniaga kena lah jadi peniaga yang baik juga baru ngam!

Satu lagi yang pentingnya peniaga terutama peniaga kedai makan , janganlah meletakkan harga makanan sesuka hati, nampak je kedai dah ramai pelanggan mulalah nak menaikkan harga, itu satu perkara yang patut kita elakkan. (1 PENGGUNA 1 SUARA)

Gitu juga dalam masa kita berkerja, apaapa kerjalah. Mengkala buat kerja biarlah dengan hati yang ikhlas, sabar, suka hati dan rasa senang barulah apa saja yang dibuat akan menjadi mudah dan senang, kerja berat menjadi ringan. Itu yang selalu koi ingatkan kepada diri koi keluarga koi dan anakanak koi juga.

Keknya mengkala buat kerja dengan rusuh, muka berkerut, marah, bibir muncong sampai boleh dibuat tempat menggantung baju, alamatlah kerja yang dibuat akan menjadi susoh.
Macamana berkerutnya muka aok te , ha gitulah berkerutnya kerja yang dibuat, mungkin terus tak menjadi.

Ini memang betul, diambil daripada pengalaman koi sendiri. Kalo buat sesuatu kerja dengan rasa menyampoh memeng kerja yang dibuat tak menjadi atau kalo jadi pun tak sempurna.


Fikirkanlah renungkanlah, ambil iktibar , teladan dan pengalaman serta terjemahkan jadi motivasi diri sendiri(untuk anakanak koi)

Ceria ceriakan hidup sebab hidup didunia ini tidak lama..........




9w2rby 73

10 November 2009

Dapat cucu lagi


Alhamdulillah pada 2. 11. 2009 pukul 3.18 pm , lahirlah seorang bayi lelaki harmonik kedua kepada 9w2 aza dan 9w2 rzs. Cucu keempat kepada 9w2 rby.

Nampaknya bertambah lagi bilangan ahli keluarga kome!!! Kehadirannya menambahkan lagi kegembiraan kome sekeluarga kome.

Walaupun agak lewat koi ngeposkan berita ni tapi tak pe lah!! ari te tak dan...
Kelihatan dari kiri 9w2 ybc (adik rby) 9w2rby yang pegang baby dan 9w2 waa (adik rby).
Kat atas katil tu ibu baby 9w2 rzs xyl kepada 9w(m)2 aza.
9w2rby. 73

05 November 2009

Melihat Aura Secara Percuma

AURA Ramai orang sebut perkataan aura tapi ape ke bende nye aura te? Bagi orang kampung macam koi ni tentulah asing bunyinya apatah lagi tahu makna aura te....

Kalau tak silap koi perkataan aura ni mula popular dikalangan masyarakat kita pada awal tahun 2000. Masa tu dah ada buku yang menceritakan atau menerangkan berkenaan aura.

Selain daripada itu ada pula syarikat atau pembuat alat kosmetik yang bubuh (letak)nama kosmetik mereka dengan nama aura.... Tak lama lepas ada pulok penapis air yang bernama aura. terbaru ni koi terserempok pulok dengan syarikat minyak wangi yang bubuh nama aura jugek. Lepas ni ada orang bubuh nama anak mereka dengan nama aura agoknya. Ye lah tak pade hae nak bubuh dimana pun , bukan nya bende tk elok, benda molek....

Pendekkan cerita salah satu buku yang pernah koi baca ada citer tentang aura ni, malah menurut penulis buku ni , aura ni bloeh dilihat dan dia menunjukkan caracara bagaimana jika kita nak nengok aura kita sendiri....Tanpa mengeluarkan duit sesen pun.

Menurut buku yang koi baca te , aura ialah tujuh lapisan warna yang mengitari tubuh setiap orang, selagi namanya maknusia. Dulu susah nak percaya bila orang citer tentang aura sebab kita tak nampak, tapi ingat!! bukan semua benda yang kita tak nampak tu tak ada. Banyak benda yang kita tak nampak tapi ada!! Contohnya ...Angin.

Mengkala nak senang nengok aura pegi je kekedai jual crystal yang ada kamera khas yang boleh ambil gambar kita dan boleh nampak aura sekali dalam gambar te. Tapi harganya agak mahal kerana sekali shot RM150 (lebih baik simpan duit te buat beli keperluan.......1 PENGGUNA 1 SUARA)

Yang koi kata boleh nengok aura secara percuma tu gini caranya, semoleknya dinding rumah kita tu bercat warna putih , dinding batu. Dapatkan cermin muka yang besar kalau boleh boleh nampak satu badan tapi kalo tak ada nampok separuh badan pun boleh juga. Letakkan cermin tu tengka (jarak) 5-6 kaki drp badan kita. Kita ngadap cermin te dgn berlatar belakangkan dinding yang bercat putih tadi.

Kalo betoi semenya aokme akan dapat nengok muka aok dalam cermin dan kawasan sekitarnya, ha.. sebab te nak kan cermin besar, bukan yang nampok biji mata je.
Seloknya buat sorang diri je, lepas mandi dah solat dah sarapan dah siap nak pegi kerja bagi yang berkerja maknanya dalam smart dan mood yang okey, alright.
Satu lagi lampu jangan warna kuning. Cahaya daripada lampu kalimantang adalah yang terbaik.

Sekarang berdiri depan cermin tenung muka aok , tarik nafas pada kiraan 7 (tarik nafas 7 saat, tahan nafas 7 saat dan lepas nafas 7 saat)

Mengkala betoi caranya dan rezeki aok ada dapatlah aok nengok warna yang melingkari dibahagian kepala aok....Ketnya warna tu menjelma kejap je, sebab ia bergantung pada mood aok sendiri. Kalo percubaan pertama gagal cuba lagi , besok buat lagi.

Sebenornya boleh buat bilabila masa tak semestinya pagi. Cuma bagaimana aok mengawal nafas, perasaan dan mood yang membezakan.........Selamat menengok warna aura tanpa membayar sesen pun.

Sedikit definasinya;
Warna ungu semangat tinggi
Warna biru tua minda positif
Warna biru laut dalam kepintaran
Warna hijau dalam ketenangan
Warna kuning dalam bahagia
Warna oren aktif
Warna merah edang sakit, kot hatinya,kot kepalanya atau mungkin juga jiwanya.

Ha... tu je lah serba sikit citer aura, mengkala ada rodong yang ingin mencuba silakan , bukannya payoh ngat........Citer tokki ah tong nak datang te nanti lain kali koi sambung.


9w2rby _ _ ... ..._ _
73

Posts yg sudah