Pages

27 August 2009

Selamat Berpuasa


Walaupun dah 6 hari Ramadan berlalu, masih belum terlambat untuk koi ucapkan selamat berpuasa pada rodong-rodong!

73s
de 9w2rby

18 August 2009

Tanda tangan 9M2




Pada 17hb Ogos 2oo9 Isnnin jam 9 mlm berlangsungnya majlis menurunkan tanda tangan oleh dua orang 9m2 dan Pesuruhjaya Sumpah untuk melengkapkan borang permohonan untuk mendapatkan lesen pengendali radio amatur drp SKMM untuk SWAL yang baru lulus RAE.

9M2 MZR dan 9M2 JEN telah meyempurnakan tugas mereka pd malam itu, unuk rakan ham Temerloh dan Bera.
Majlis berlangsung sederhana sahaja tetapi amat meriah, diceriakan lagi oleh kehadiran 9W2 yang sama memberikan sokongan semangat untuk rakan ham yang baharu. Majlis diselang seli dengan gelak ketawa dengan aksi spontan rakan ham yang sporting . Hati yang susah akan menjadi senang apabila bertemu dan beramah mesra dengan kelompok ini.
Bila kita ada keikhlasan , kerjasama dan semangat setia kawan apa saja yang dilakukan akan mendatangkan keseronokan bahagia dan ceria , seperti slogan yang selalu kome laungkan "APA YANG PENTING, KERJASAMA"

Malam tu koi amat berbangga sekali kerana kerana salah seorang 9M2 yang menyain borang itu ialah 9M2MZR. Inilah julung kalinya borang disain oleh 9M2 daripada lokalan sendiri.
Kalau dulu masa koi nak dapatkan tandatangan 9M2 untuk menyain borang koi kena pegi KL atau Kuantan.

Ditambah pula dengan kehadiran 9M2JEN drp Shah Alam lagilah meriahnya majlis kome!!!Terima kasih yang tak terhingga kepada 9M2JEN dan rakan ham drp Shah Alam kerana sudi datang.
Memetik sepatah dua kata drp 9M2JEN dalam ucapannya pada malam itu "Radio Amatur ialah satu hobi, bila dah dikatakan hobi ianya merangkumi semua yang kita lakukan dengan gembira dan suka hati, jadi tak perlulah kita merasa tidak senang hati kepada pengendali radio amatur yang lain yang sedang berQSO dengan menekan PTT atau membuat perkara yang boleh menyinggung perasaan rakan ham yang lain" Itu satu pesanan yang patut kita patuhi. Sebagai ham radio , samasama kita terapkan nilai murni ini. Walaupun bagi ham radio dilokalan kome Temerloh dan dan Bera ni tak de lagi berlaku perkara sedemikian tapi kita kena ingat , sematkan dihati masingmasing bahawa se nya kita tak nak perkara2 yang menyinggung hati dan perasaan sesama kita berlaku. Ingatlah rodongrodong koi "IANYA HANYALAH SATU HOBI"bukannya kita dalam gelanggang gusti yang meti ada menang dan kalah.

Kepada 9M2MZR kome ucapkan tahniah!!!!Tahun depan akan muncul lagi 9M2 yang lain pula dilokalan kita INSYAALLAH. (siapa dia ? ha ini yang kita tak tau ye!!!! ha !!!! ye dak??)
Kepada 9M2JEN terima kasih sekali lagi kome ucapkan kerana sudi datang ke lokalan kome walaupun agak jauh tapi dengan semangat ham radio sampai juga anda kelokalan kome.

Kepada rakan SWAL yang baru lulus koi ucap syabas dan tahniah, kpd yang belum lulus jangan putus asa cuba lagi hujung tahun ini jangan menyerah kalah sebelum mencuba.
Kepada yang akan menduduki CW test pada bulan Oktober ni ha!!!!... berlatih setiap hari. Prektis mek perfek , kata omputih. Salah seorang drp mereka itu ialah diri koi sendiri. Bukan nak mencabar sesiapa tetapi nak mencabar diri koi sendiri.
Berbuka puasa memasak pulut,
Pulut dimakan bersama kari,
Berkata. bukan hanya dimulut,
Biarlah sampai kesanubari.

Kepada semua umat Islam koi mengucapkan selamat menyambut bulan Ramadhan Al Mubarak.Semuga puasa kita mendapat berkat dan pahala yang melimpah ruah daripada ALLAH.
73

11 August 2009

Gula Abih??

Dalam seminggu dua ni orang cerita pasal gula,gula tak ada kat kedai. Mereka risau dan ada yang panik. Dalam surat kabor dalam TV pun ada cite pasal gula tak ada.......
Mujurlah kome sekeluarga tk kisoh ngat hae tu......Sebab kome dah lama mengamalkan menu sihat iaitu mengurangkan gula dalam minuman dan makanan. Dirumoh koi , kalau beli gula sekilo te , tahan sampae dua bulan lebih. Koi memang tak membuat kue atau bubur kat rumoh, sebab benda tu manis belaka , koi memang tak suka kalo keluarga koi makan benda manis2.
Kalo nok ngat makn kue , ha gi je gerai tempat orang jue kue kat ujung pagor cina ( nama tempat yang diberi oleh orang kerayong pada zaman jepun dulu) Bebage jenis kue ada kat situ, beli singgit dua pun dah cukup kalo nak ngat makan kue. Sambil tu boleh juga kita nolong orang jual kue tu supaya kue dia cepat abih. Lainlah kalo kita nak buat kenuri nak jamu orang makan kue.
Lagi pun masa ni banyok jenis minuman dalam bentuk 3 dlm 1 . Bancuh je!!! terus boleh minum tak perlu lagi ditambah gula atau susu sbb rasanya memang dah manis.
Biasakanlah diri dan keluarga supaya tidak mengambil gula berlebihan. Bila time minum petang atau sarapan pagi tu beli je roti atau biskut sebagai menggantikan kue manis atau nasi lemak ke roti canai ke atau makanan bergoreng, nanti bila dah selalu diamalkan kita akan jadi biasa.
biar orang kata kita pemalas nak buat makanan untuk keluarga asalkan tujuan kita tu untuk menjaga kesihatan diri dan keluarga. Kerana makanan manis dan bergoreng tidak baik untuk kesihatan kita. Kalau dah kena kencing manis lagilah....... tak boleh makan benda manis. sebelum terkena tu lebih baik kita menjaga makan minum kita. Mencegah lebih baik drp mengubati....
73

03 August 2009

tembaga suasa

inilah rupa daun tembaga suasa yg digembargembur kan koi semalam


Tembaga suasa ialah sejenis tumbuhan. Sebagaimana yang telah disebut oleh arwah wan tokki koi dulu mereka menggelor nya "temaga sose" . Dalam istilah sain nya koi tak tau lah pulok. Temaga sose tu mungkin drp perkataan "tembaga suasa"yang telah disebut oleh wan tokki koi dulu. tapi mungkin ditempat lain , lain pulok namanya. Sebenarnya dah lama koi tak ambik perhatian dgn benda ni disebabkan koi dah lama tak jumpa dgnnya. Ruparupanya pokok ni masih lagi ditanam oleh sesetengah orang cuma koi je yang tak nanam pokok ni. Mengimbau kembali pada zaman koi bebudok dulu..... arwah wan selalu ambik daun temaga sose ni iaitu bila aki sakit dlm perut atau kembung atau sakit dibahagian sendi. Wan akan menyapu minyak masak pada daun ni kemudian dia layurkan daun yg telah disapu dgn minyak tu pada api pelita.sehingga daun tersebut menjadi lembut . Bila daun tu lembut ia akan mengeluarkan satu bau yg menusuk hidung. Daun tu pun jadi hitam kena jelaga drp api pelita. Lepas tu daun itu akan ditampalkan pada tempat yg sakit dan dibalut dgn kain pembalut. Biasanya dibuat sebelum masuk tidur.

Kisah daun ni menjelma semula dlm hidup koi apabila....... ni kesoh nya.....
Pd 2hb Ogos yg lalu FRD, AZA, DDI dan beberapa lagi rodong Temerloh pergi mengayuh besiko ke Gunung Senyum. Dlm perjalanan itu lah kaki FRD terseliuh.
Masa balik kerumoh koi nampok FRD berjalan encot je. Dia ceritalah yg kaki dia terseliuh. Koi nampok kaki dia sebelah kiri dah bengkok merening. Langsung tak boleh berpijak, koi sapu dgn minyak angin tapi makin lama makin sakit bengkak pun tak surut juga dan koi tepon MZR , dia pun datang kerumoh nengok FRD. MZR kata boleh kalau nak urut tapi FRD kena tahanlah sikit sebab masa urut nanti memang sakit.FRD tak nok urut takut sakit dia rela lah kaki dia gitu.!!!!!
Koi pgi tanya mok koi, mok kata "balut dgn temaga sose , cepat elok" Bila sebut je perkataan "temaga sose"tu koi teringat pd arwah wan tokki, terbayang semula bentuk daun dan cara wan melayur daun tersebut pada api pelita.....
Mana nak dapat daun tu? Mak kata kat kedai Han di simpang kerayong tu ada pokok tu. Koi bersama FRD dan DDI pun pegi kesitu dan mintok dgn Han daun tu lima lai. Lepas tu kome terus keTemerloh nk cari farmasi kok ada yg buka , nak beli kain pembalut untuk kaki FRD. Sampai diTemerloh mujurlah ada satu farmasi yang belum tutup walaupun hari tu hari minggu dan dah pukul 10 mlm Kome pun cepat2 beli kin pembalut dan dlm perjalanan balik singgah dirumah SZA .
Koi tak buang masa lagi teruslah mengaplikasikan formula tu(macam wan buat) tapi koi layurkan daun tu dgn api dapur gas SXC. Kaki FRD pun dibalut dgn daun temaga sose. Koi nok ngat nengok sejauh mana kesan keatas masaalah yg dihadapi oleh FRD tu. Terima kasih pada SXC yg tolong koi dan jamukan mi ho liao dan air teh pada malam tu. Lepas tu kome balik.
Beberapa jam selepas dibalut dgn daun temaga sose FRD kata rasa sakit pada kaki dia dah beransur kurang. Malah bangun pagi tadi kaki dia dah boleh dibawa berpijak dan bengkaknya pun dah surut sikit.ALHAMDULILLAH mujarab weh.....Dengan izin ALLAH.
Itu je cerita yang nak koi kongsikan dgn aokme pada kali ini. Segala apa yang dijadikan olehALLAH dimuka bumi ni pasti ada gunanya.
Kepada diri koi dan juga rodong2 koi kalo tak de lagi pokok temaga sose kat rumoh kita, eloklah kita tanam sama2....

Posts yg sudah