Pages

22 December 2009

NASI LEMAK vs SALAD

Masuk ari ni dah dekat 2 bulan koi meninggalkan hobi koi yang amat koi cintai iaitu membaca buku dan dah 2 bulan lebih koi tak menjejakkan kaki koi kekedai buku kegemaran koi te... Popular, MBH,Kinokunia dll.

Bukan kerana koi nak tinggalkan hobi koi te , keknya masa ni jadual harian koi ada perubahan. Selain daripada tugas-tugas rasmi koi sebagai pemantau rumahtangga 24 jam, koi turut membantu bisnes mok ngan adik koi didepan rumoh.....

Nak kata warung bukan warung , nok kata gerai bukan gerai , nok kata restoran lagilah dok nya... Koi kenan menyebutnya 'cafe' . Cafe yang berkonsepkan suasana dalam kebun...
Sebabnya meja tempat makan pelanggan diletokkan dibawah pokok buluh dan pokok mempelam, hah santai gituuuu......

Productnya makanan utama rakyat Malaysia , nasi lemak dan roti canai ditambah dengan minumannya teh tarik!!!!!


Dari segi kesihatan memanglah tidak molek tiap-tiap ari makan nasi lemak dan roti canai tapi mende tu jek lah yang kome jual, Rata-rata pelanggan yang datang 70% orang yang sama setiap hari, selebihnya pelanggan baru bersilih ganti.
Terpikir dalam ati koi, deme ni tak jemu ke makan makanan yang sama setiap ari.

Koi membayangkan dalam minda koi, mengkala nak jaga kesihatan koi tak endok jual nasi lemak. Koi membayangkan kalo koi buka kedai jual salad sayur-sayuran dengan sandwich, rasanya tak jenguk dek orang cafe kome ni....

Keknya nak gonekan kita lebih utamakan nafsu makan daripada menjaga kesihatan. Kebanyakkan daripada kita lebih mementingkan rasa enak dalam makanan yang kita makan daripada memikirkan apakah zat atau khasiat yang terdapat dalam makanan kita itu.


Baru-baru ni Menteri PDNKK Dato' Sri Ismail Sabri telah melancarkan kempen mengurangkan penggunaan gula dalam makanan dan minuman(1 PENGGUNA 1SUARA) Satu langkah yang baik daripada kerajaan, untuk memberi kesedaran kepada rakyat Malaysia supaya menjaga kesihatan dan seterusnya mencegah daripada penyakit kronik seperti diabetes dan darah tinggi.

Walaupun telah ramai menyedarinya tapi masih ada lagi golongan masyarakat yang masih tak berapa cakna dengan pekara ini.

Apa pun kempen yang telah dibuat oleh pihak kerajaan untuk kesejahteraan rakyat, tapi yang nak menjayakan sesuatu kempen itu ialah diri kita sendiri..... Kita harus sedar pekara ini.....
Jika kita tidak ambil peduli , yang rugi diri kita sendiri , bagaimana suatu hari nanti negara kita dipenuhi dengan rakyat yang dipotong kaki akibat diabetes?....Renung-renungkanlah.
Setiap dari kita harus ada kesedaran "Mencegah lebih baik daripada mengubati"


Sepatutnya koi tak bincangkan perkara ni sebab koi pun terlibat dalam bisnes nasi lemak, tapi atas sebab kesedaran sendiri, pandai-pandailah menjaga makan , lepas makan makanan yang tinggi kabohidratnya bakarlah ia supaya lemak bertukar menjadi tenaga... barulah kesihatan boleh menten. Kepada rodong-rodong dan pelanggan koi yang dihormati terima kasih atas sokongan aokme selama ini.........


Drp 9w2rby 7 3

03 December 2009

BERAMBI DI LEBUH......

Berambi dilebuh te maknanya berhati hati dijalan raya. Perkataan itulah yang sokmo koi gunakan kepada anok anok suami sedara mara yang nok pegi mengkoner(kemana) je lah asalkan melalui jalan raya. Begitu jugalah jika koi berQSO dengan rakan ham yang sedang bermobil walau dimana saja mereka berada atau sedang bermobil mobilan dilebuh.

Tambahan pulok sekarang ni musim cuti sekoloh, jadi mok ayoh kebiasaannya akan membawa anok dan keluarga pergi bercuti atau makan angin. Jadi pastikan sentiasa berambi dilebuh demi kesejahteraan keluarga tercinta.

Kemalangan dilebuh yang paling banyok meragut nyawa rakyat Malaysia. Jika diri kita sentiasa beringat dan berwaspada insyaALLAH kemalangan boleh dielakkan disamping sentiasa berdoa kepada ALLAH untuk keselamatan kita semua.

Kepada rodong rodong koi seme nya , selalu ingat ye!! mengkala nok kone te , berambi lah dilebuh.






sampai jumpa lagi...
9w2rby 73

Posts yg sudah