Pages

25 October 2009

TOK KI AH TONG NAK DATANG

Bila melihat mok dan arwah wan sibuk kelakor (buat kerja ) memasak didapur koi dan adik koi 9w2hta pun sibuk juga nak menengok mok dan wan memasak . Mok suruh kome pergi main ditempat lain. "Jangan nok ngaco (mengacau) orang" kata mok.

"Tok ki Ah Tong nak datang " kata wan bila koi nanya( bertanya) kepada dia. Masa tu umur koi dalam lingkungan 6-7 tahun dan adik koi lebih kurang 4-5 tahun. Maka reti lah (fahamlah) kome seseorang yang istimewa akan datang kerumah kome (masa tu kome masih lagi tinggal sebumbung dengan arwah aki dan wan)

Tak berapa lama lepas tu, datanglah orang yang dimaksudkan oleh wan dengan panggilan Tokki Ah Tong tadi. Dia datang naik jelopi. Tak tau lah pulok kereta jenis apa yang dia pandu maklumlah masa tu koi kecik lagi untuk mengenali jenis kereta.

Ini bukanlah kali pertama orang tu datang kerumoh kome, dah kerap dah mereka datang. Selalunya dia datang berdua atau bertiga. Tapi yang paling kerap sekali datang bersama orang itu ialah Pakcik Ah Kaw. Setiap kali mereka datang mereka akan makan nasi (makan tengahari) dirumoh kome. Arwah wan dengan mok akan sibuk memasok lauk yang sedapsedap bila tau mereka nak datang.

Koi masih dapat bayangkan lagi baju yang orang( Tokki Ah Tong) tu pakai. Baju dia berwarna hitam lengan panjang , seluar panjang gedoboh(longgar) dan didalam baju hitam dia tu ( butangnya tidak dilekatkan) ada baju warna putih lagi. Tapi baju Pakcik Ah Kaw biasa je.

Bila sampai masa makan kome akan makan sekali(bersama) aki, wan, mok ayah, dan kome dua berdik. Lepas makan Tokki Ah Tong , Pakcik Ah Kaw dan aki akan berborok(berbual) disorong (anjung) Sampailah menjelang petang baru lah mereka pulang. Yang koi tau rumoh mereka diBahau. Kerana aki dan wan selalu bawa kome kerumah Tokki Ah Tong disana.

Tetapi siapakah mereka itu ? Ngapa mereka selaludatang kerumoh kome? Ngapa wan selalu membahasakan orang tu sebagai Tokki Ah Tong kepada kome? Tapi bila koi tanya mok siapa orang tu? Mok kata "Orang tu rodong aki"....... Cuma yang koi tau yang orang itu ialah orang CINA.........



BERSAMBUNG......

6 comments:

Fadh Rahman said...

sambung embong sambung(pada hal koi tau dah he he he)

Maza said...

Ahye, ada episod seterusnya la puloookkk...

mazru said...

zaman dulu lagi dah satu malaysia nye..baru ni la nak beriye

mazru said...

maksud koi...baru ni lah kerajaan nak beriyer,kite dulu lg dah idup satu bumbung berbilang kaum nye..ke gone ma?

Firdaus Kerayong CW said...

itula sedangnya... koi pun tau cerita nya

pada Ma Robi ace bagitau kisoh sebenonya. dan dimanakah pakcik ahkaw dan aki ahtong kita? mana kah mereka pergi? atau anak mereka? moh kita pegi jumpa membawa sejarah ini hehehehe ok ke?

CekWa said...

laaa..bila nak sambung cite nihhhh..yang ni lah ditunggu2 sejak azali lagi...